Wall Street Journal Europe goes tabloid

En av våre daglige favorittaviser The Wall Street Journal gikk denne uken over til tabloidformat. Det tar alltid litt tid før man venner seg til et nytt format, media er ekstremt vanedannende. Tabloidformatet har sine åpenbare fordeler, noe vi merket allerede ved kjøkkenbordet. Tabloid er fremtidens format. Vi er likevel noe skeptisk til at WSJ har droppet deler fra broadsheetopplaget. WSJ har droppet en del av noteringlistene, antagelig med begrunnelse i at kurser er mer oppdatert online – noe som sikkert er riktig. Likevel minner vi om Warren Buffet som i mange år skal ha sagt at han kun leste aksjekurser en gang i måneden, den ekstreme fokusen på oppdaterte kurser kan fort gjemme skogen for bare trær, vi liker det litt rolige papirformatet.
Den nye tabloidutgaven vil gi oss en anledning til å bli kjent med avisen på nytt, noe som alltid er spennende. Ikke minst minner tirsdagens utgave oss på hvilket topp kvalitet materiale avisen har; opp eds fra både Eric Schmidt, CEO Google Inc., samt Per Stig Møller, danmarks utenriksminister og Thomas Østros, sveriges industri og handelsminister.

Share
This entry was posted in Media. Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.

One Comment

  1. F. N.
    Posted 19 October, 2005 at 8:59 am | Permalink

    Hr. Redaktør,

    Det var morsomt å omsider få tabloidutgaven levert på døren, men jeg er fremdeles ikke helt sikker på hva jeg synes. Hovedårsaken til at jeg abonnerer er spalten “What’s news” på forsiden, og denne er noe krympet. Jeg ville ønsket meg det motsatte — for min del kunne denne spalten dekket hele forsiden.

    Derimot er jeg svært imponert over hvordan det nye, mindre, formatet gir bedre mulighet til profilering av viktige saker. Artikler som tidligere har “forsvunnet” i massen kommer nå bedre til sin rett. Særlig gjelder dette Editorials & Opinion.

    Endelig dom vil først kunne avgis til helgen, etter å ha sett Friday/Saturday/Sunday-utgaven. Denne skal være betydelig utvidet.