« Språkkurs i en mobil verden | Main | Soria Moria: Radikal forvaltningsreform på trappene? »

Søkemuligheter for reiser

Farmann har sett litt på diverse søkemuligheter innenfor Internet når det gjelder reiser. Vi har sett på hotell.no, orbville.no (nylansert norsk versjon av reseguiden.se), kelkoo.com og travelmarket.no(com).

Kelkoo har en søkemodell som gjør at søkeresultatet kommer i en rekkefølge som blant annet er avhengig av hastighet på leverandørs server og klasse på leverandørens abonnement. Når søket er ferdig, kan man imidlertid f.eks. sortere på pris. Brukeren må være bevisst på dette. Våre tester viser at brukere på tilfredsstillende måte beskyttes mot å taste inn feilaktig dato.

Hotell.no har et konsept som ifølge dagspressen inkluderer 15 leverandører av hotelltjenester, mens de andre søkeportalene har én leverandør. Hotell.no lever i stor grad av provisjon av solgte hotellopphold, mens de øvrige søkeportaler omtalt her i stor grad lever av leverandørabonnementer. Våre tester viser at brukere på tilfredsstillende måte beskyttes mot å taste inn feilaktig dato.

Orbville har en søkemodell som i utgangspunktet gir resultat på beste pris. Brukeren beskyttes ikke tilstrekkelig mot inntasting av feilaktig dato. 31. februar 2006 blir fredag i uke 6, og melding om at ugyldig dato er valgt kommer først når søket forsøkes gjennomført.

Travelmarket gir i et av søkebildene databasefeilmelding dersom 31. februar er valgt. Den ugyldige datoen sendes direkte til Oracle-databasen, og Oracles feilmelding sendes ganske så detaljert opp til brukeren.

Vi forstår at slike søkeportaler må ha et levebrød. Basert på dette er ordninger med tjenesteleverandørabonnementer fullt forståelig. Vi søker allikevel alternative forretningsmodeller som kan være mere inkluderende. Vi er skeptiske – for å si det mildt – til et samfunnssyn som går ut på at alle kan leve av hverandres reklame. Noen trodde nok på dette før dot-com-bobblen sprakk. De tror forhåpentligvis ikke på slikt lenger. At noen kan leve utelukkende av reklame er dog ikke umulig. Vil vi få se reiseportaler som søker på andre nettsteder – en slags spesialsydd søkemotor – efter reiser og opphold utelukkende finansiert ved reklame?

Med dagens typiske reiseportaler vet man at det er kun abonnentene som kommer med. Lavprisflyselskaper som har en forretningsstrategi som gjør at de ikke abonnerer på slikt, kommer ikke med. Vil vi se reiseportaler som er brukerfinansiert og som altså gjør jobben med å besøke et utall reisenettsteder for brukeren? Eller vil vi se lisensbaserte nedlastbare applikasjoner som gjør det samme? Kanskje dette er et nytt satsningsområde for Google?

Det aner oss at de eksisterende reiseportaler ikke vil ønske en slik utvikling velkommen? Kommer en slik utvikling? Vi venter i spenning.

Comments

Tack för att ni skrev om vår sajt, datumfelet är nu åtgärdat :-)

Post a comment

(If you haven't left a comment here before, you may need to be approved by the site owner before your comment will appear. Until then, it won't appear on the entry. Thanks for waiting.)


Latest Original Farmann Articles:


Active Treads On Farmann Forum (open forum):


Secure Fast Email And Webhosting By Www.Runbox.Com
Runbox - The Leader In Premium Email And Webhosting
Runbox Premium Epost og Webhosting