Magasinet MEMO

Dagbladets nye nyhetsmagasin Memo kom med første nummer denne uken. Førsteinntrykket et ”påkostet”. Dette er en seriøs satsning fra Magasinforlaget som er skilt ut som et uavhengig datterselskap til Mediehuset Dagbladet.
Memo er et aktualitetsmagasin, inspirert av utenlandske forbilder som The Economist og Der Spiegel. Innholdet preges av en lett blanding av featurestoff, innenriks, utenriks og kultur. Lite rene nyheter og egentlig lite nytt. Featurematerialet er velskrevet og med bra foto. Memo har også sendt egne journalister ut for å skrive, dét er et pluss.

Memo skriver noe om økonomi, uten egentlig å ha en egen økonomidel. Jan Arild Snoens oppfordring til unge mennesker om å spare mindre og leve mer er et verdifullt råd.

Det var likevel ikke noe i første nummer av Memo som vi føler vi må ha, ingenting vi ble kraftig engasjert av, så engasjert at vi viser det til andre og sier ”se her”. Vi tror Dagbladet har falt i den fellen mange store mediehus faller i dag. Man analyserer og segmenterer seg så langt at man til slutt har kastet ut barnet med badevannet. Dagbladet er kommet frem til at aktualitetsmagasiner er en mulig lønnsom nisje, drevet av behovet fra annonsører. Vi vet at andre mediehus tenker det samme, ikke rart siden de har kjøpt samme markedsanalysen fra samme markedsundersøkelsesfirmaene i Oslo. Analyse og segmentering fungerer antagelig godt for temaorienterte magasiner om biler, båter, jakt og kjendiser. Men det er ikke gjennom analyse og segmentering de virkelig gode intellektuelt stimulerende mediene skapes, virkelig stimulerende medier med det ubeskrivelige lille ekstra som gjør det spennende drives av genuin indre glød og entusiasme. Denne gløden og entusiasmen bunner ikke i analyse, den bunner som regel i en dreven enkeltperson, slik Trygve Hegnar skapte Kapital, Ellen Arnstad skapte Henne, Kåre Valebrok ”skapte” Dagens Næringsliv, Hugh Hefner skapte Playboy, Malcom Forbes skapte Forbes Magazine osv. Gode medier skapes av drevne mennesker av kjøtt og blod, ikke av anonyme foretak.

Første nummer av Memo er bra, men det er bra fordi det er svært påkostet, ikke fordi det setter agenda og dermed blir uunnværlig.

Hans Jørgen Lysglimt

Share
This entry was posted in Media. Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.