Kundeservice i Norge og USA

Denne uken kunne Farmanns utsendte medarbeider oppleve å bli avvist som kunde på grunn av åpningstider.

Farmanns medarbeider møtte et kvarter for tidlig i håp om at fleksibilitet kunne utøves. Det var ingen lang omvei – i forhold til andre gjøremål – å besøke forretningen. Det var noen tilstede. Jeg åpner klokken ni, lød avvisningen. Det kan være mange grunner til at man ikke ønsker å ekspedere kunder utenfor åpningstiden. Én grunn til at man ikke ønsker å ekspedere før åpningstiden kan være at andre kunder er lovet ting ferdig til åpningstiden. Da går det an å forklare dette.

Dette med kundeservice kan amerikanere generelt mye bedre enn nordmenn. Man vil neppe oppleve å bli avvist på grunn av åpningstid i USA dersom det er betjening tilstede som kan betjene en. Det vil ihvertfall skje langt sjeldnere der enn her.

Ifjor kunne den nevnte utsendte medarbeider oppleve i et supermarked i USA at betjeningen unnskyldte seg for at den hadde behov for å ordne noe i en hylle rett foran en kunde. Opplever man slikt i Norge?

Share
This entry was posted in Forretningsliv. Bookmark the permalink. Both comments and trackbacks are currently closed.