PDA

View Full Version : Hva er rik?

Lysglimt
20-06-2005, 22:02
Forbes skal ha definert "rich" som å ha USD 10 mill i assets (NOK 64 mill) OG USD 1 mill (NOK 6,4 mill) i inntekt per år.
Resonerer dette med din oppfattning av rik?

Baltzersen
22-06-2005, 14:07
Forbes skal ha definert "rich" som å ha USD 10 mill i assets (NOK 64 mill) OG USD 1 mill (NOK 6,4 mill) i inntekt per år.
Resonerer dette med din oppfattning av rik?

Å avgjøre om A er rikere enn B eller ei er relativt greit. Derimot å fastslå absolutte grenser for hvem som er rik er verre. Litt meningsløst vil det være å si at en med 11 MUSD er rik, mens en med 9 MUSD ikke er rik.

Videre vil jeg si at det er hvor mye man har i midler som er avgjørende for om man kan kalle seg rik eller ei. Har man 100 MUSD, men en inntekt på under 1 MUSD, ville jeg si at man fortsatt kan kalle seg rik. Skjønt, man burde klare å få en viss inntekt ut av en stor formue. Men det er tvilsomt om det har så mye med definisjonen av "rik" å gjøre.

Lysglimt
23-06-2005, 10:08
Må si meg enig med Baltzersen i dette, det er ikke enkelt å definere rik.
Men, det er også derfor så utrolig forfriskende når et blad som Forbes likevel går ut og gjør en definisjon. Da har man noe konkret å forholde seg til. Begreper som rik, vakker, stro mm blir ofte så relative at de nesten blir meningsløse, da er det deilig å få fast grunn under føttene med noen som gir en fast definisjon.

Fjeldberg
25-06-2005, 21:13
Må si meg enig med Baltzersen i dette, det er ikke enkelt å definere rik.
Men, det er også derfor så utrolig forfriskende når et blad som Forbes likevel går ut og gjør en definisjon. Da har man noe konkret å forholde seg til. Begreper som rik, vakker, stro mm blir ofte så relative at de nesten blir meningsløse, da er det deilig å få fast grunn under føttene med noen som gir en fast definisjon.

Vil nok si det er lettere å definere vakker enn rik:-)

Lysglimt
27-06-2005, 23:03
:) hehe

Noen har kanskje klart å objektivt definere vakker også.

Det er IKKE bare øynene som ser...

bulldog
27-06-2005, 23:17
Det handler visst om symmetri... :)
Vakre mennesker har gjennomgående mer symmetriske trekk enn mennesker som oppleves som mindre vakre. Opplevelsen av skjønnhet er pussig nok universell. Uansett hvor man enn befinner seg i verden, er det de samme kvalitetene som anses for å være vakre.

Så ja, man kan tydeligvis definere skjønnhet!