View Full Version : Buy Low Sell High
Buy Low Sell High er nøkkelen til å tjene penger:
Hvordan ser markedet ut i dag:
Sell High:
- Eiendom, spesiellt i vesten. Norge, USA, U.K.
- Oslo Børs
- Lønninger i norge
- Konsumentvarer i Norge
- Fritidseiendom i Norge
- Forvaltningsoppdrag
- Norske kroner?
- Olje
Buy Low:
- Eiendom i tredje verden, østeuropa, nordafrika, asia
- Elektronikk fra Asia
- Lønninger i Asia
- Håndtverkere fra Øst Europa til Norge
- IT aksjer
- Flyreiser
- Nytt og brukt på ebay o.l.
- Importerte varer til Norge
- Tekstiler fra Asia
Hva mer?
EURUSD har falt voldsomt, kan være et kjøpscase hvis man tror Eurosonen skal få skikk på økonomiene sine igjen. Samtidig er USDNOK høy, og hvis den norske renten skal opp kan USD være et shortcase mot NOK.
Lysglimt
15-06-2005, 16:51
Warren Buffet har spekulert mot USD med milliarder av USD. Han må ha tapt enorme summer på dette. Viser bare hvor utrolig vanskelig det er å time valutamarkedet.
Buffet har shortet mot andre valutaer i tillegg til EUR, samt at han har closet en god del av posisjonene sine etter pen gevinst, så han overlever nok. Men på de USD-shortene han eventuelt fremdeles har mot EUR har han utvilsomt gått på en smell.
Lysglimt
15-06-2005, 17:35
Problemet med valuta er at alle "fiat money" valutaer er pill råttne. Det er ikke snakk om den eller eller den andre valutaen er "svak" de er alle svake og synker alle sammen. Problemet blir da å spekulere i hvile som faller mest, og svingningene på veien ned.
Beste måten å måle fallet på er å se på gullprisen. (Ja, jeg er en goldbug. Har jo vært gullgraver i Filippinene i mitt tidligere liv).
:)
Goldbugs må gjerne isolere seg så mye de vil, i mellomtiden tjener vi andre greie penger i ForEx-markedet :cool:
Lysglimt
19-06-2005, 21:54
Må jo være enig i at gull var en råtten investering fra 1980 frem til 1999 når kursen sank fra USD 612 til USD 278. Men siden det har gull igjen steget til USD 435.
Gull er ikke nødvendigvis en spesiellt spennende investering i seg selv, dets fremste egenskap er dets stabiliserende kraft. Spesiellt effektivt blir dette når myndighetenes monetære politikk blir begrenset av gullets stabiliserende kraft, noe som er et vesentlig poeng i seg selv.
Baltzersen
19-06-2005, 22:56
Hovedpoenget med gull - eller "commodity based money" - er at det er penger som ikke er definert av statsmakter. Det vil derfor være bedre.
Når alle opererer med "fiat money," vil nok dette påvirke gullmarkedet i sterk grad. Videre er det ikke med betegnelsen "fiat money" sagt at alle valutaer er like dårlige. Når man har papirvalutaer og konkurranse mellom disse, har denne konkurransen vist seg å virke disiplinerende i større eller mindre grad på de ulike valutaenes økonomier. Noen går det mer eller mindre ad undas med, mens andre klarer seg relativt bra. Får vi imidlertid én verdenspapirvaluta, er de svakheter vi har sett siden papirvalutaens inntog ingenting mot hva vi da kommer til å se. Dette er hovedinnvendingen mot innføringen av euroen.
En mye bedre løsning enn å holde på konkurransen mellom papirvalutaene er å gå tilbake til den gamle pengeorden før papirvalutaene. Det er dermed ikke sagt at man ikke skal forholde seg til papirvalutaene, for man kan ikke melde seg ut av samfunnet.
Lysglimt
20-06-2005, 09:04
Om ser historisk på papirvalutaene har de beveget seg forbausende likt. Om vi ser på de relative kursene mellom USD, NOK, SEK, Pund og Danske Kroner vil vi se at kursene ikke er så langt fra det de var for 10-20-30 år siden.
Det forteller oss at samme krefter påvirker alle dissa valutaene og at de alle sammen faller og vannes ut i omtrent samme takt. 95% av verdien av en USD er blitt borte, men det gjelder i stor grad de andre valutaene også.
Baltzersen
20-06-2005, 17:14
Om ser historisk på papirvalutaene har de beveget seg forbausende likt. Om vi ser på de relative kursene mellom USD, NOK, SEK, Pund og Danske Kroner vil vi se at kursene ikke er så langt fra det de var for 10-20-30 år siden.
Det forteller oss at samme krefter påvirker alle dissa valutaene og at de alle sammen faller og vannes ut i omtrent samme takt. 95% av verdien av en USD er blitt borte, men det gjelder i stor grad de andre valutaene også.
Jeg skal ikke bestride fallet i papirvalutaenes verdi siden deres introduksjon. Jeg tror imidlertid f.eks. Hoppe har rett når han sier at én global papirvaluta vil gjøre ting verre. I et foredrag i København sa han at "folk er dumme, men ikke så dumme." Forsvinner muligheten for å sammenligne én valuta med en annen, er mulighetene enda større for utvanning. Valutaer som tyrkiske lire og argentinske pesos har vært veldig avslørt i valutamarkedet.
Jeg understreker imidlertid at papirvalutaer ikke er noen sunn form for penger.
Lysglimt
21-06-2005, 12:58
Hoppe har sikkert rett i det han sier her. EU og Euro prosjektet er begge prosjekter som arbeider for kontroll, ikke åpenhet. De tre frihetene er egentlig tre kontroller.
Det ville vert forfriskende deilig om folk hadde begynt å kjøpe og selge i gull. Og hvorfor ikke, man kan lett skrive en kontrakt med betaling basert på gull snarere en NOK, SEK eller USD.
Et problem er vel at papirpenger er "legal tender for all debts public and private", det er her de skjærer gjennom. Betyr dette at de kan overstyre en avtale basert på gull? Man skulle ikke tro det. Det er egentlig merkeleig at ikke flere avtaler faktisk gjøres i gull. Men, inflasjonen og pengemendesveksten gangner som regel en part i en avtale, og det ligger vel implisitt i avtalen så det er gulleroten de ikke vil gi slipp på (rent utover at gullprisen regnes for volatil, når det egentlig er valutaen som er volatil).
Baltzersen
22-06-2005, 22:38
Noe av problemet er nok at Staten definerer papirvalutaen som det faste. I Norge blir NOK definert som det faste holdepunktet. Dermed betaler man gevinstskatt av "verdiøkningen" som inflasjonen representerer. Sitter man i gull, utløses skatteplikt av "verdiøkningen" i forhold til den inflaterte papirvaluta når man "går ut av gull." Jeg må innrømme at jeg ikke har dobbeltsjekket dette, men jeg vil tro at myndighetene bruker samme prinsipp i forhold til gull som i forhold til aksjer.
For endel år siden leste jeg i Dine Penger at det var moms på gull i Norge. Da blir det ekstra vanskelig å bruke gull som penger.
Forøvrig kan jeg anbefale to ferske artikler fra mises.org (http://mises.org/) - om en av Rothbards bøker (http://mises.org/story/1848) og om inflasjonens mange onder (http://mises.org/story/1846).
Baltzersen
26-07-2005, 21:31
Skrev prof. Jeffrey Herbener om euroen og gull for 6,5 år siden:
If the push for a single money concerned only the benefits of eliminating the costs and uncertainties inherent in currency exchanges, then the European Union would have opted for a pure gold standard. The euro is no more about these benefits than Nafta is about free trade.
Artikkelen finnes her (http://www.mises.org/story/124).
Konkurranse fungerer!
Dette gjelder også for valutamarkedene .
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.