View Full Version : svensk & norsk kultur når det gjelder engelsk
Baltzersen
01-01-2007, 19:28
Såvidt jeg har sett er norske aviser betydelig flinkere til å publisere nettstoff på engelsk enn svenske aviser.
Hva kan dette komme av?
Svensker har større problemer med å forstå norsk enn omvendt. Svensker skal ha det skrevet på "ärans och hjältarnas språk." Hvordan har dette seg?
Kom gjerne med synspunkter.
Lysglimt
02-01-2007, 10:16
Svenskene er muligens mer opptatt av språket sitt en vi er. Svensk er også et mer sofistikert, mer utviklet og vakrere språk en norsk er.
Svenskene har også i historisk tid vert et imperium.
Sverige som kulturellt nedslagsfelt med delvis Finland, Norge og Danmark (og eventuellt noe Brussel og EU) er også 3-4 ganger så stort som Norge og gir større kritisk masse.
Alt dette leder til at svenskene nok ser på Sverige som en egen kultursfære, og på svensk som et "verdensspråk" i miniatyr.
At vi på berget kjører mer på engelsk er likevel egentlig en fordel.
Min personliga teori är att svenskar generellt har svårt att förstå norska av två skäl:
1. Svenskar vill inte förstå norska (och danska).
2. Svenskar har inte växt upp med norsk TV.
I Strömstad verkar det som om de flesta förstår norska, men där är väl incitamenten (incentiven) höga för att förstå vad pengastinna och köpsugna norrmän som är på harrytur säger.
Jeg synes ikke at norsk er vanskelig, for å si det sånn.
Baltzersen
02-03-2007, 22:31
Min personliga teori är att svenskar generellt har svårt att förstå norska av två skäl:
1. Svenskar vill inte förstå norska (och danska).
Jeg har hørt tilsvarende når det gjelder spanjoler overfor portugisisk, men jeg kan ikke huske å ha hørt av spanjoler selv – mest fra portugisere.
2. Svenskar har inte växt upp med norsk TV.
Jeg vet ikke hvor preget oppveksten min er av svensk TV. Den tid i min oppvekst da jeg hadde daglig tilgang på svensk TV var begrenset til ca. 4 år – hvis vi ser bort fra tiden til jeg var ca. 7. Fra jeg var ca. 7 år var det altså kun ca. 4 år med svensk TV i mitt eget hjem. Dette kommer av følgende 2 årsaker:
delvis oppvekst med kun tilgang på kenyansk, engelsksproglig (delvis på Swahili, men den delen så vi ikke så mye på), statlig TV
delvis bosatt i oppveksthjem i del av Tigerstaden hvor mottagerforholdene for svensk TV var særdeles dårlige
Nå kan man si at 4 år er ganske lang tid. Det er ca. tilsvarende den tid jeg har tilbragt som bosatt i et engelsksproglig land med engelsksproglig skolegang. På den annen side ser man ikke hele tiden på svensk TV selvom man har tilgang på det.
Med en svenskgift grandtante – med dertil følgende svensk slekt – er det imidlertid kanskje begrenset hvor stor vekt man bør legge på TVs innflydelse.
Jeg synes ikke at norsk er vanskelig, for å si det sånn.
Dét synes heller ikke mine svenske tremeninger, men så er da de oppvokst med en norskfødt farmor. :)
Jeg synes ikke det er vanskelig å forstå svensk, men jeg opplevet for ikke så lenge siden hvor annerledes det er dersom man skal formulere enn lengre svensk tekst. :)
Dette ble litt mere personlig enn vanlig.
Mitt personlige tilfelle er jo ganske spesielt. Derfor kunne det være interessant å vite hvordan f.eks. vestlendingers forhold til svensk er. På Vestlandet har jo ikke svensk TV hatt spesielt gode mottagerforhold. I nyere tid – med satelitt-TV og kabel-TV – må nok dette bildet imidlertid nyanseres noe.
Lysglimt
04-03-2007, 10:58
Det naturlige spørsmålet blir da hvorfor vil ikke svensker forstå norsk?
Teorier:
- Svensk stormaktsmentalitet fra 1600 tallet?
- Storebror, lillebror mentalitet fra 1814-1905 tallet og frem til i dag.
Implicit herskermentalitet.
- At norsk kultur de facto er (eller i det minste var) tilbakestående i forhold til svensk (som igjen er tilbakestående i forhold til Fransk og Engelsk).
- Misunnelse for den nye rikdommen (forklarer i så fall bare de seneste 10-20 år).
Annet
Baltzersen
25-03-2007, 23:50
thelocal.se (http://www.thelocal.se) har svenske nyheter på engelsk. Nettstedet synes å slite med nedlastingskapasitet, men konseptet virker spennende.
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.