PDA

View Full Version : Dette er den store kollapsen for papirpenger

Lysglimt
24-03-2009, 13:28
IN NORWEGIANAv: Hans Jørgen LysglimtMed den senere tids oppgang i markedene blir mange forledet til å tro at dette er en ny holdbar oppgangsperiode. Det er det ikke.Som tilhengere av den østerrikske økonomiske skole vet vi at papirpenge regimer før eller senere må kollapse. Det vanskelige er å forutse hvor lenge de holder. Vi vet [...]

More... (http://www.farmann.no/dette-er-den-store-kollapsen-for-papirpenger/)

goldfinger
24-03-2009, 14:54
Jeg føler det store spørsmålet er hvordan en skal tjene mest mulig penger i den perioden med løpsk inflasjon som kommer til å vare frem til det systemet vi har kollapser, og blir erstattet med en ny enhet støttet av gull. Hvis det kollapser, det finnes en mulighet for at USA både greier å devalure nok, og etterpå greier å stramme inn som med Paul Volcker. Greier de ikke det, så er det vel IMF. Kina sender blandede signaler. De vil kjøpe mer statsobligasjoner, samtidig som de ikke ønsker å ha dollaren, men en mer stabil reservevaluta, en IMF valuta, sikkert støttet av gull. Et paradoks.

geir
25-03-2009, 03:55
Dersom du tror papirpengesystemet nå kollapser, eller tilliten gradvis forsvinner, skal du ta en defensiv posisjon. Lav gjeld, lavt forbruk, lokal fokus, høy sparing, kjøpe gull og sølv, kjøkkenhage, hermetikk, drive liten business som du eier selv. Vi tøyser ikke om dette. Tror du dette har du funnet et hjem hos Farmann.

Nydelig oppsummert! Dette er gyldne råd. Jeg kunne godt tenke meg mer artikler om hvordan starte egen business her på Farmann. Hva med å intervjue noen som driver på egenhånd om hvordan de startet opp, nyttige erfaringer osv.?

Lavt forbruk har den store fordelen at det gjør oppsparte midler mer verdifulle. La oss si at du bruker 20000 kr i måneden. Om du har spart opp 60000 kr, gir det deg 3 måneder. Om du har et forbruk på 10000 kr, varer midlene dobbelt så lenge. Jeg har lyst til å skrive om forskjellige sparetips her på Farmann, bl.a med link til et regneark som jeg bruker som budsjett og regnskap. Dette oppsettet er enkelt og raskt og gir en god oversikt over hvor og når pengene brukes. Mitt sparetips nummer 1 må være å sammenligne fordelen du får ved å kjøpe noe mot den tiden du bruker på å tjene opp kjøpssummen etter skatt. Penger spart er penger tjent, skattefritt! ;)

Lysglimt
25-03-2009, 10:39
Goldfinger - på en måte er jeg enig i at det er mulig å tjene penger på dette. Men man skal egentlig være glad om man bare kan beholde verdiene sine, eller bare tape litt.
Verden kollapser, verdiene frosvinner med 50-80-99%.
Om du kan tape bare 10-20-30% så ligger du milevidt forran alle andre.

Geir - du oppfordres på det sterkeste til å skrive mer!

Lysglimt
25-03-2009, 10:48
Skal vurdere å lage mer starte eget materiale på norsk. Så lenge arebdisledigheten i Norge er så lav som den er har vi ikke helt samme behovet som i mange andre land.

Jeg har nylig lagt ut 20+ videoer om hvordan man kan starte eget på FarmannTV - Farmann's YouTube kanal på engelsk.
Jeg har satt opp en site WorkOne.com (http://www.workone.com) som er et community for work seekers, mest i engelsktalende land spesiellt USA. Fokus der er også på å starte egen virksomhet, dette er et langsiktig prosjekt.

http://www.youtube.com/user/farmanntv (http://www.youtube.com/user/farmanntv)

goldfinger
25-03-2009, 21:13
Skal vurdere å lage mer starte eget materiale på norsk. Så lenge arebdisledigheten i Norge er så lav som den er har vi ikke helt samme behovet som i mange andre land.

Jeg har nylig lagt ut 20+ videoer om hvordan man kan starte eget på FarmannTV - Farmann's YouTube kanal på engelsk.
Jeg har satt opp en site WorkOne.com (http://www.workone.com) som er et community for work seekers, mest i engelsktalende land spesiellt USA. Fokus der er også på å starte egen virksomhet, dette er et langsiktig prosjekt.

http://www.youtube.com/user/farmanntv (http://www.youtube.com/user/farmanntv)

En dag for deg dette Lysglimt.
Det har virkelig kommet en smell i dag. 40 års auksjonen for Storbritannia hadde ikke dekning, og også høy spread på budene, mens 5 års auksjonen i USA også gikk dårlig. Kanskje Kina er ute av gamet. Det er bra for gull, rentene gikk oppover mye i dag, 4,7 % opp på en dag er mye for 10 year notes.

Presset bygger seg opp om at USA enten må sette opp rentene, eller bli mer Weimar.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=ayGYMQunti1w&refer=home

Edit: aksjemarkedet tok seg inn igjen. Men: Jeg føler det har snudd litt nå, Geithner har kanskje blitt litt for høy på pæra i det siste, i forhold til det jeg så på bloomberg av intervju i dag. Kanskje det er som 1930, eller våren 1930, rett før gullaksjer tok av, og markedet suste videre ned. Det er ikke lett å bli klok på dette. Jeg har begynt å få en følelse av at jeg skal kjøpe endel gullaksjer, bare for å se om det kan komme et brudd oppover som i 1930.

http://oxburyresearch.com/wp-content/uploads/2009/02/djia-vs-homestake-mining.jpg

Vogt
27-03-2009, 20:40
Penger er bare papir, jeg er enig, også i at dette papiret vi kalle norske kroner ved en eventuell fallitt i økonomien har liten verdi. Spørsmålet er så. Hvorfor skal man satse på liten gjeld?

Er det ikke mer fornuftig å eie f. eks eiendom for lånte penger?

Burde ikke strategien heller være: Lån alt du kan og omgjør de verdiløse pengene til håndfaste verdier?

goldfinger
28-03-2009, 21:25
Har du muligheten til det så lån masse penger i yen, f.eks tilsvarende 1 mill NOK. Plasser det så i noen relativt trygge aksjer som gir godt utbytte, og belån det ytterligere med 20-40 %. Eksempel på aksje, COP. Det er gratis penger, og det er derfor markedene kommer til å gå oppover fremover.

Lysglimt
31-03-2009, 07:45
Å ta opp et lån for at det skal spises opp av inflasjon er svært spekulativt.
Du må kjøpe en tillgang som er sikret.
Svært mange faktorer spiller inn.

Det beste er å kjøpe utleie eiendom på et sikkert sted (der du får leiet ut). Men i Oslo er prisene fremdeles alt for høye, og når de bunner ut er det ikke sikkert du får lån.

Skaff deg en finansieringbevis fra banken, som har gyldighet 6 eller 12 måneder (eller lenger om du kan, sats på å fornye det). Er du heldig kan du treffe en bunn i markedet i 2010 og kjøpe en utleieenhet da til 10-20-30% under dagens pris.

Selv tror jeg bunnen kommer mye senere en 2010.

Vogt
31-03-2009, 15:57
Har følelsen av at ikke alle er helt synkronisert med tiden vi lever i.
En toroms leilighet av passe størrelse koster 2-3 millioner kroner i Oslo Sentrum. Denne kan leies ut for kr. 14 - 20.000 per måned og felleskostnadene er på mellom kr. 500 og 2000.

Gjennomsnittlig lønn for heltidsarbeidende mennesker med mer enn fire års høyskole eller universitetsutdannelse er på mer enn kr. 500.000 per år.

Hvis man ser på dette blir det bare tøys å drømme seg bort til Baltikumpriser.

Prisene er slett ikke umulige idag sett iforhold til inntektene og når det er sagt så er også matprisene bra iforhold til inntektene.

Kjøp en leilighet nå og helst en som er enkel å leie ut. Å låne og kjøpe eiendom er den beste måten å bli rik på. Vær gjerne forsiktig og la din første leilighet være en toroms på Lambertseter til 1.2 millioner.

goldfinger
31-03-2009, 16:54
Har følelsen av at ikke alle er helt synkronisert med tiden vi lever i.
En toroms leilighet av passe størrelse koster 2-3 millioner kroner i Oslo Sentrum. Denne kan leies ut for kr. 14 - 20.000 per måned og felleskostnadene er på mellom kr. 500 og 2000.

Gjennomsnittlig lønn for heltidsarbeidende mennesker med mer enn fire års høyskole eller universitetsutdannelse er på mer enn kr. 500.000 per år.

Prisen på sjokoladen jeg liker best har økt fra 16 til 26 kroner fra 2003-2009. Et hus vil tape seg mot sjokolade fremover og kanskje gå opp i kroner. Det er inflasjon så det holder i dette landet. Råvarekostnadene er lave. Det er lønnskostnadene som gjør alt så dyrt. Når jeg ser hva kameraten som bygger hus nå skal bruke på forskjellig tror jeg ikke boligprisene er så høye, det er heller kostnadsnivået i byggenæringen som har kommet ut av kontroll i forhold til de lønninger folk flest har i dette handet. En snekker kunne godt ha en lønning på under gjennomsnittet slik at de fleste hadde råd til hus. Det har også blitt for mange reguleringer slik at det er for vanskelig å bygge selv.

utviklingen her: http://www.gratismegler.no/finn

Den grafen ser ikke helt pen ut for muligheten til utleie. Har du noen kommentarer til den?

Vogt
01-04-2009, 20:30
Jeg ser på grafen at det er færre boliger til leie pt enn tilsvarende periode for ett år siden.

Flere og flere flytter til Oslo noe som vil føre til et kontinuerlig press på prisene. På sikt, dvs 10, 20, 30 år har du ALT å vinne på å komme deg inn i eiendom. Det er ikke så farlig om du ikke har råd til å bo der selv. Lei ut!

Det er heller ikke så farlig om du i perioder må spe på for å betale banklånet, du øker tross alt din egen formue.
Selg alt du ikke trenger på de forskjellige basarene, skaff de papirer på eksisterende inntekter og lån, ja det er mitt råd.

Kraft Freia konsernets store sjokoladeplater koster nå kr 16.90 på ICA.

Lysglimt
03-04-2009, 13:28
Vogt,
Din oppskrift har vært riktig veldig lenge.

Jeg tror dog denne gangen er annerledes.
Og at de gamle reglene derfor ikke nødvendigvis gjelder i denne runden.

goldfinger
03-04-2009, 15:52
Vogt,
Din oppskrift har vært riktig veldig lenge.

Jeg tror dog denne gangen er annerledes.
Og at de gamle reglene derfor ikke nødvendigvis gjelder i denne runden.

Jeg er forsåvidt enig. Jeg bare lurer på hvilke regler som gjelder.

Det jeg mener er at en flat tv, en familiebil, en vaskemaskin, råvarer som ris, sukker osv er for billig sammenlignet med lønnen til en snekker, eller det det koster å kjøpe et hus både nytt og brukt. Så mye det koster å bygge, og det er langt fra tomtekostnadene bare, så er ikke bruktboliger så veldig dyre, bortsett fra de stedene tomter er dyre.

Det er den ubalansen jeg ser, og hvordan skal den rettes?

Vogt
04-04-2009, 19:47
Balansen og 'ubalansen' forflytter seg med tilbud og efterspørsel.
For 100 år siden var det f. eks 'ingen' som ville bo idet man idag kaller Homansbyen i Oslo. Idag er dette ett av de mer attraktive områdene.

Det er bedre å ha gull, sølv og edelstener enn papirlapper, men jeg holder en knapp på eiendom. Landbrukseiendom og små leiligheter i sentrale strøk.

Sjekk: http://www.ravibatra.com/

ps. Under den forrige store depresjonen steg leieprisene på små leiligheter.

robban
12-04-2009, 15:13
Det snakkes mye om at det er lurt å investere i Eiendom, og ofte vises det til etablerte deler av Oslo som lure steder å investere i. Med bakgrunn fra forskning på eiendom og hovedvekt på boliger, kan jeg si meg enig i det, de eldre etablerte bydelene er de sterkeste. Disse har en yteevne og robusthet som overgår alt av nybygg i Norge.

Jeg vil alikevel advare mot å ha et overoptimistisk 30 årssyn på eiendomsinvesteringer i det sentrale Osloområdet. Da ville jeg heller ha satset pengene mine i København. Der er det rimelig, og kvaliteten på nybygg er vesentlig mer intelligent utført enn i Norge. Med kvalitet mener jeg da ikke byggeteknisk men hvilken sosioøkonomisk yteevne boligmassen har. København/Malmø vil i løpet av de neste 30 år ha tatt mange viktige steg i tilretteleggingen mot en ekspansjon til 6-7 millioner innbyggere. I et bysosiologisk perspektiv, er det rimelig å anta at dette vil bli en mer vesentlig region i Europa enn det Oslo vil være i nærheten av. Dette vil være viktige argumenter, spesielt om man tror på global handel.

Hvis man skal kjøpe en leilighet, er det sikkert greit å gjøre det i Oslo, men de fleste tyngre aktører innenfor eiendom, satser ikke pengene sine i Oslo. Mens København vil klare å beholde en presset bykjerne over tid, vil det generelle nodetrykket på Oslo sentrum bli vesentlig svekket med en etablering av bedre infrastruktur frem mot 2030.

Arealtilgangen i Oslo-systemet er rett og slett for god, til at den i et langt perspektiv vil være lønnsom som investeringsobjekt.

glenfoxman
09-11-2009, 06:33
Hei Einar

Har sendt deg en mail nå for å sjekke om at mailen du har oppgitt er riktig.

Dersom den er det så får vi se hva som kan ha skjedd. Kanskje du har spamfilter fra Telenor og at meldingen av en eller anen grunn blir ppfattet som spam Har du spamfilter?

/Thomas

glenfoxman
10-11-2009, 08:57
Et par spørgsmål om muligheden for at fordanske Mambo 4.6:

1 Findes der en Dansk Sprogpakke til Mambo 4.6?

2 Hvis ikke - kan man så bruge Sprogpakken til 4.5.2, og i givet fald: hvordan?

3 Og hvis ikke man kan bruge sprogpakken til 4.5.2 - er der så mulighed for at rette i den engelske sprogpakke, således at f.eks. "Written by" manuelt kan ændres til "Skrevet af"?

4 Endelig et sidste spørgsmål: Kan man installere Sprogpakkerne via ftp, altså opload de nødvendige filer direkte og ikke igennem Mambo. Min Mambos installationsfunktion virker ikke; det skyldes vist en PHP Safe Mode indstilling hos B-One.

På forhånd tak for svarene.