PDA

View Full Version : hva skal jeg gjøre?

fjodor
27-03-2009, 10:17
hei alle dere som poster her og har bedre peil enn meg.

jeg er ny på forumet og ble først introdusert for østerrisk økonomi etter å ha blitt henvist til dere på et annet forum. dette var 3-4 uker tilbake og siden den gang har jeg trålet det som er av vidoer på farmann sine kanaler på youtube og lest en del her på siden. skal begynne med de enkleste videone på mises.org til uken. må si det virker som om jeg har lært mer om økonomi den siste tiden enn på et liv med avislesning og interresse for politikk (tidligere unge høyre). jeg har ingen utdannelse eller formell kunnskap om økonomi. jeg har alltid interressert meg for politikk og historie, men har ikke satt meg inn i det grunnleggende bak den økonomiske politikken. all min kunnskap om okonomi er det man plukker med seg ved å følge nyheter og politikk i mediene samt noen jevnlige samtaler med venner som går på BI o.l. ikke rare greiene med andre ord. det faktum at dere har hatt mer rett i disse spørsmålene enn alle andre jeg har lest, hørt og sett på gjør meg trygg på at jeg her får informasjon som er pålitelig. dere har heller ikke noe å tjene på å lyve eller komme med feilinformasjon.

jeg tror mange andre er i en lignende situasjon som meg og råd om hvordan vi skal takle denne krisen fra folk som åpenbart har bedre forståelse vil bli tatt imot med stor takknemlighet.

så til spørsmålet. det jeg lurer på er hva jeg og andre i min situasjon kan gjøre for å komme best ut av dette?

situasjonen min er som følger

jeg er 25 år gammel, singel og barnløs.

ubetydelig gjeld (10k til lånekassen).

jeg er bortsett fra et halvt år på blindern med ex-phil, ex-phac og et fag i norsk politikk uten utdannelse.

jeg er fra oslo øst, bor i oslo og har lyst til å bli boende her foreløpig.

jeg jobber som nattevakt og ekstravakt i rusmiddelomsorgen. dette gir meg litt mindre enn 100% stilling, men med kveldstillegg (40%), helgetillegg (36 kr) og noe overtid/helligdags arbeid blir det allikevel greit betalt. jeg får 155 kr i timen i utgangspunktet. i snitt er nettolønnen ca 15k i måneden, men skulle jeg ønske det kan jeg ta flere vakter evt melde meg opp som vikar flere steder. folk er ofte syke i det offentlige;)

i tilleg tjener jeg 3-400$ i måneden på poker. dette er en rimelig sikker inntekt fordi jeg spiller lavt med liten risiko mot elendige spillere og dessuten har levd av det i 3 år før jeg for 1,5 år siden trengte forandring og begynte å jobbe igjen. mesteparten av denne spillingen gjør jeg dessuten i arbeidstiden på natta for å fordrive tiden. kan nok fort hende jeg tjener mer på poker i fremtiden enn anslaget, men da dette er usikkert og i $ vil jeg ikke regne med det.

totalt blir det en inntekt på 15-20k i måneden med litt variasjon.

ingen opsparte midler dessverre.

jeg regner med å arve 1/3 av et hus på østkanten hvor naboen rett før krisen solgte for 4,2 mill, men forhåpentligvis ikke før om 20-30 år.

jeg bor i en leilighet som jeg leier, men må flytte innen juli.

hvis jeg skal kjøpe blir det nok noe til rundt 1 mill på østkanten. går ikke over 1,3.

det store spørsmålet mitt er bolig. skal jeg kjøpe bolig? evt hvor lenge skal jeg vente?

burde jeg leie og satse på noe helt annet fremover? i så fall hva, når, hvordan osv?

i det store og hele, hvor skal jeg begynne?

jeg tror mange er i samme båt som meg her i hovedstaden. siden vi er blant dem som skal betale for krisepakkene og galskapen trenger vi alle råd vi kan få om veien fremover. det er bare å stille oppfølgingsspørsmål om det er annen viktig info jeg har glemt.

på forhånd takk

goldfinger
27-03-2009, 18:46
det store spørsmålet mitt er bolig. skal jeg kjøpe bolig? evt hvor lenge skal jeg vente?

burde jeg leie og satse på noe helt annet fremover? i så fall hva, når, hvordan osv?

på forhånd takk
Reis og og se litt mer enn Oslo slik at du kan se din egen situasjon litt utenfra. Det er kanskje flere ting du ønsker å endre på og du ser det best litt utenfra. Er du dypt inne i en situasjon kan det kanskje gjøre deg litt ambivalent og ubesluttsom.

fjodor
28-03-2009, 02:08
reising og motivasjon er ikke noe problem goldfinger. jeg har alltid prioritert reiser som en av tingene jeg unner meg litt ekstra med. har reist en god del. dessuten har jeg det ofte mer enn fint nok i østmarka eller til fjells på familiehytta eller med venner. føler selv ikke jeg er "stuck" eller ubesluttsom, bortsett hva som er den mest fornuftige planen økonomisk fremover. det innrømmer jeg villig nok er pga liten kunnskap og usikkerhet, men det er jo derfor jeg spør.

grunnen til at jeg jobber som jeg gjør og ikke har tatt noen utdanning er at når jeg begynte med utdanning kom "pokerboomen" samtidig. etter et år hvor jeg planla å dele tiden mellom lærervikarjobb, studier og poker virket poker mer og mer lukrativt. droppet ut av studiene og sluttet i jobben for å gi et par år til å forfølge en drøm i starten av en bølge.

etter 3 år var markedet blitt langt hardere, spillerne bedre og dollaren gått ned fra ca 8 kr til under 6. det sier seg selv at dette ikke var positivt for inntekten. 3 år foran en skjerm med ustabile døgnrytmer begynte også å ta sin toll. valgte å gi meg mens leken var god, beholde poker som en sosial ting og liten biinntekt mens jeg fant en jobb som kan ta seg av utgiftene. der har jeg jobbet i litt over et år og har tatt igjen et halvt år av studiene uten å ta opp lån. trives godt i jobben selv om jeg ikke ser det som noe permanent. noen fag ved siden av tenkte jeg i år også. skulle jeg negynne å følge et fast studieprogram er 10 timers nattevakter som er ålreit betalt og kan brukes til lesning heller ikke dumt.

jeg tror du misforstod meg litt pga tittelen. jeg mener ikke anvisninger om hva jeg skal gjøre med livet mitt som sådan. det klarer jeg fint på egen hånd. hva angår oslo går det på at det er her jeg har venner og familie og derfor vil etablere meg hvis jeg skal kjøpe bolig. jeg lurer som sagt mest på det med bolig eller ikke bolig og ikke minst når. gjerne noen andre tips som kan gjøre den økonomiske veien videre litt lettere og litt mer forståelig samtidig.

goldfinger
28-03-2009, 21:30
Greier du å finne noe med masse fellesgjeld og et lite innskudd vil du være med på en eventuell opptur i markedet uten å ta noe særlig risiko. Det er bedre å bruke full finansiering, men mer risiko.

Lysglimt
31-03-2009, 07:40
Vent.
Eiendom i Oslo skal betydelig ned.
Norske kroner er kanskje en av de få som kan stå imot inflasjonen som kommer.

Du sier ikke så mye om hva du ellers vil med livet.
Les gjerne min bok:
http://www.whatdoyouwanttodowithyourlife.com

Poker er ikke en inntekt å basere seg på, uansett hva du sier. ;)

goldfinger
31-03-2009, 11:07
Vent.
Eiendom i Oslo skal betydelig ned.
Norske kroner er kanskje en av de få som kan stå imot inflasjonen som kommer.

Du sier ikke så mye om hva du ellers vil med livet.
Les gjerne min bok:
http://www.whatdoyouwanttodowithyourlife.com

Poker er ikke en inntekt å basere seg på, uansett hva du sier. ;)

It's certainly a good book. I can relate to it. My problem is jumping after Wirkola and having had my identity based on the stellar achievements of someone else. I certainly think having parents that have achieved things that seems impossible to outdo is one of the things that set people up for problems, especially after these people die ,and the ego start to strive for oneself to to do similar achievements, even it's close to impossible.

geir
01-04-2009, 04:10
Enig med Lysglimt i at eiendom i Norge skal ned. Selvfølgelig kan vi ta feil også, men eneste plausible grunn til det ville være sterk / hyperinflasjon, og det tror jeg ikke er særlig sannsynlig. Hvis du spør om eiendom som en spekulativ investering / sikring mot inflasjon, så er svaret et rungende NEI fra min side. Hvis du vil ha sikring mot inflasjon, så er det billigste jeg kan tenke meg å kjøpe en haug indeksopsjoner med lang løpetid som er temmelig langt under vann. Ved sterk inflasjon vil disse lett gi deg 10x, 100x eller mer gevinst.

En ide jeg selv har hatt en stund er at denne krisen vil ta den formen som gjør mest skade på flest mulig. Det er en haug nisser i Norge som eier boliger, så et krakk i boligmarkedet er en veldig fin måte å ødelegge rikdom på (mye bedre enn hyperinflasjon, siden det vil gjøre alle som eier bolig til rikinger). Dersom du har tenkt til å bo på ett sted i veldig lang tid framover, er kanskje boligkjøp en ide. Men du har fortsatt oddsene på din side hvis du venter.

Du skriver at du nesten ikke har gjeld, og nesten ingen oppsparte midler. Akkurat nå kan hva som helst skje uten at dine verdier forringes. Sånn sett har du mindre enn de fleste andre å bekymre deg for (!). Dessuten er du ung (like gammel som meg :-), så din viktigste kapital er evnen til framtidig arbeid, og den kan finanskrisen ikke gjøre stort med.

Hvis jeg var deg, ville jeg gått inn for å legge meg opp en økonomisk buffer. Pokeren høres ikke ut som den mest sikre inntekskilden (uten at jeg kan så mye om det), så jeg ville satt opp et budsjett som går i balanse uten pokerinntektene, og spart opp pokerpengene. Hvis du drar inn 2500 kr / mnd i poker, kan du spare opp 30k i løpet av et år på denne måten. Dessuten er du da forberedt dersom pokerinntekten plutselig skulle utebli (tenk om noen lager en pokerbot som er umulig å oppdage og som spiller heidundranes bra).

fjodor
03-04-2009, 12:24
takk for svarene som er kommet så langt. har gitt meg en del og tenke på.

ser ut til at jeg går for å leie sammen med en kamerat ihvertfall 1-2 år fremover. mer for pengene når man er to på leiesiden. en jeg kjenner godt og han eier allerede en liten bolig som han skal leie ut for å slippe støy fra byggearbeid i området.

sjekket siste lønnslipp og timelønnen er nå 162 kr. hyggelig økning jeg ikke hadde fått med meg. det er også muligheter for å ta kurs o.l som vil øke lønningen ytterligere. skal se nærmere på dette til sommeren.

skal absolutt prøve å spare og det jeg evt tjener på poker vil utelukkende gå til et slikt formål. poker er nok en litt sikrere greie enn dere tror så lenge man har tid og tar liten risiko. jeg spiller veldig smått, men med stort volum mot mye dårligere spillere. det er mange matematiske formler utarbeidet av dyktigere folk enn meg som bekrefter at dette stemmer. har også godt statistisk grunnlag over 2 år fra mine egne logger på dette nivået. dessuten er jeg ikke slik jeg var før avhengig av disse pengene til å leve av. det er en bonus ved å legge inn tid som allerede er på jobb og litt i fritiden. det store usikkerhetsmomentet slik jeg ser det er svingningene i dollar. vurderer å begynne å spille på en annen valuta. i så fall euro.

en bot vil bli ganske lett å avsløre med de tallene man bygger seg opp slik jeg spiller. og dermed kunne utnyttes selv om boten igjen slår de dårlige spillerne over tid.

ser på mange muligheter og skal ihvertfall melde meg opp på enkeltfag i økonomi og politikk til høsten. velger fag som lett kan samkjøres med jobb og som interresserer meg samtidig.

ellers er fiske interressant, med null utgifter og månedslønn på 60-100 eller mer og gode skattevilkår. man kan lett legge seg opp en god sum hvis man tar 1 måned på og 1 av. kan også jobbe vikar som vanlig når jeg er hjemme. fiske er hardt arbeid, men også en erfaring/opplevelse for livet i mine øyne. åpner også for mange muligheter til å investere. røkke startet som fisker;)

fortsett med postingen, alle svar er nyttige.

Lysglimt
03-04-2009, 13:26
Du bør vurdere å starte en liten bedrift som du eier helt selv. En du kan utvikle over lang lang tid.
Se også de andre aktive trådene her på forumet om akuratt det.

goldfinger
03-04-2009, 15:54
Du for si ifra om du trenger lokaler:)