PDA

View Full Version : På tide å gå short igjen?

geir
29-03-2009, 19:38
Diskuter her!

Lysglimt
29-03-2009, 20:14
Du la inn handelen i dag, men når utføres den handelen? Til hvilken pris? Ligger den i boken til mandag morgen?

geir
29-03-2009, 20:52
Den ligger i boka til mandag morgen. Foreløpig er det short marked, men mulig jeg endrer den til limit hvis prisen blir for lav pre-market i morgen. Regner med prisen blir ca. 82 - 83.

Lysglimt
30-03-2009, 08:24
Handles det noen USD index short instrumenter i Europa/London?
Må du vente i boken til USA åpner?

Det er fristende å shorte Oslo nå, men jokeren er oljeprisen. Israel kan slå til mot Iran når som hellst og då går oljeprisen til USD 100 - 200 på et blunk. Det er safere å shorte USA eller Sverige, svenskekronen har styrket seg mye, den skal ned igjen.

goldfinger
30-03-2009, 12:40
Handles det noen USD index short instrumenter i Europa/London?
Må du vente i boken til USA åpner?

Det er fristende å shorte Oslo nå, men jokeren er oljeprisen. Israel kan slå til mot Iran når som hellst og då går oljeprisen til USD 100 - 200 på et blunk. Det er safere å shorte USA eller Sverige, svenskekronen har styrket seg mye, den skal ned igjen.

Kan jeg spørre om dere deltar i en slags konkurranse, eller om dere bruker virkelige penger og på hva slags nivå?

En ting jeg har filosofert litt over er muligheten for en plutselig hyperinflasjon, en dollarkollaps, som dro børsene brått oppover, hva ville skje med de som satt short en i en slik situasjon?

geir
30-03-2009, 13:34
Kan jeg spørre om dere deltar i en slags konkurranse, eller om dere bruker virkelige penger og på hva slags nivå?

En ting jeg har filosofert litt over er muligheten for en plutselig hyperinflasjon, en dollarkollaps, som dro børsene brått oppover, hva ville skje med de som satt short en i en slik situasjon?

Hei, goldfinger.

Jeg handler både med ekte penger (denne handelen går for rundt 16000 USD for min del), og i konkurransen på Equitrader. Dersom børsene brått går oppover vil jeg stoppes ut rundt SPY @ 90, med et tap på ca 2000 USD. Det er surt, men det har jeg råd til. Tror ikke vi får plutselig hyperinflasjon slik du beskriver. Faktisk har jeg vanskelig for å se inflasjon komme i det hele tatt, siden nye penger blir mer enn oppveid av gjeld som tilbakebetales og dermed utsletter penger.

goldfinger
30-03-2009, 13:45
Hei, goldfinger.

Jeg handler både med ekte penger (denne handelen går for rundt 16000 USD for min del), og i konkurransen på Equitrader. Dersom børsene brått går oppover vil jeg stoppes ut rundt SPY @ 90, med et tap på ca 2000 USD. Det er surt, men det har jeg råd til. Tror ikke vi får plutselig hyperinflasjon slik du beskriver. Faktisk har jeg vanskelig for å se inflasjon komme i det hele tatt, siden nye penger blir mer enn oppveid av gjeld som tilbakebetales og dermed utsletter penger.

Ok, jeg skjønner, selv sitter jeg nå med ca. 90000 USD, long, det er en gevinst på ca. 10 % på det. Det er noe dritt å realisere av skattehensyn. Det er helt håpløst å kjøpe og selge seg ut jevnt uten å ha det ordnet slik at det ikke blir skatt på gevinstene. Jeg er en elendig "trader". Det at dollaren styrker seg demper fallet målt i kroner. Det er godt mulig det går videre nedover nå.
http://finance.yahoo.com/echarts?s=BNI#chart2:symbol=bni;range=2y;indicator =volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;l ogscale=on;source=undefined

Ser du på denne, og setter på 2 år ser det ut som det raser hver gang du har en sånn peak.Jeg tror det vil stoppe når kreditten begynner å flyte og bite.

Det jeg mener er trenden sees her: http://finance.yahoo.com/echarts?s=BNI#chart4:symbol=bni;range=20020329,200 90323;compare=pkx;indicator=volume;charttype=line; crosshair=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undef ined

Du setter 2002 som start. Det som sees er at økonomien i kina og endel andre steder kokte i juli 2006-august 2008. Jeg tror kreditten vil begynne å komme tilbake og at disse selskapene vil fortsette oppover når det skjer. I posco er det en stigende dobbelt bunn, og det er det også i det meste bortsett fra dow jones. Det tror jeg betyr at trenden fortsatt er oppover. Storbritannia, italia, USA, og en mengde andre land som ikke har en stigende dobbelt bunn, er kanskje på vei mot "Island". Jeg vet ikke. Egentlig tror jeg kanskje den siste nedturen, etter geithner skuffet markedet med en elendig tomprat i februar, var kunstig. De må snart få orden på det. Det er helt utrolig hvor dårlig de takler krisen og hvor amatørmessig de opptrer.

Se forskjellen her:

http://finance.yahoo.com/echarts?s=EWI#chart6:symbol=ewi;range=5y;compare=e ws+osebx.ol;indicator=volume;charttype=line;crossh air=on;ohlcvalues=0;logscale=on;source=undefined

Jeg tror utslaget på de andre børsene med ny bunn under november kanskje er kunstig, mens utviklingen på Oslo Børs med stigende dobbelt bunn er "riktig".

Lysglimt
30-03-2009, 17:39
Geir,
Du har rett om fallet i dag.
Men hvilken pris "kom du inn på". Dvs hadde prisen allerede diskontert dagens fall, eller er du allerede in the money på denne?

Ser ut som min Swedbank short kan bli 100% tap, ligger slik an nå - får se hvor bratt nedgangen blir.
Dollaren har styrket seg, slik jeg har spådd og er pissisjonert for.

geir
30-03-2009, 18:31
Geir,
Du har rett om fallet i dag.
Men hvilken pris "kom du inn på". Dvs hadde prisen allerede diskontert dagens fall, eller er du allerede in the money på denne?

Jeg kom inn på 80.22 på SPY. Den handles nå til 78.79, så jeg er in the money på denne akkurat nå. Synd med SWEBANK shorten som ikke gikk bra. Forhåpentligvis gikk du inn med en fornuftig (ikke altfor stor sum).

geir
31-03-2009, 02:19
Jeg kom inn på 80.22 på SPY.

Det var en litt optimistisk pris. Jeg sjekket igjen, og det ble faktisk 79.73 (kl. 09:30) amerikansk tid.

Lysglimt
31-03-2009, 07:36
Intressant, keep us posted on that.

Ref Swedbank put options så er det fremdeles 18 dager igjen på den.
Så det kan godt hende frykten og panikken kommer tilbake for fullt innen den tid.

Lysglimt
31-03-2009, 21:05
Geir - hva gjør du?

Lysglimt
02-04-2009, 18:06
Oppturen er overaskende sterk.
Mine Swedbank puts står nå i stor sett null, men det er fremdeles 15 dager igjen.

En korreksjon tilbake er way overdue.

Det kommer antagelig en uttalelse fra G20 i London, med Obama i spissen som vil gi en del confidence. Den confidence vil vare i maks et par dager.
Det kan være riktig å shorte kraftig dagene før påske, og la short possisjonene ligge over påsken. Jeg kan ikke se at det skal komme noe positivt i påsken, men jeg kan se masse masse negativt som kan komme.

Jeg tror investorer som tenker seg om i påsken vil selge, snarere en å kjøpe mer når de kommer tilbake.

Jeg forbedreder nå en kraftig possisjonering for en rekyl tilbake.
Gullet er billig på 904, veldig billig.

goldfinger
02-04-2009, 20:49
Transportsektoren på dow jones, ledet an av burlington er overaskende sterk.

Nå 66 dollar. Et styrketegn. Har en gevinst på 130 % på den beste posisjonen nå. Mye som trender oppover. Det som er spesielt med dem, er at de driver på en veldig konservativ måte, med minimalt med fuel hedging, og også med mindre fuel surcharge enn konkurrentene, nå har de også kuttet det ut , resultatet av det er at de går oppover så lenge USA prioriterer svak dollar, og så eksploderer fra den dagen USA øker rentene og prioriterer sterk dollar som etter 1982. The "railroad boom" ,kom i USA etter borgerkrigen og den enorme inflasjonen som var da. Jeg tror det er en god hyperinflasjon hedge.

http://finance.yahoo.com/echarts?s=BNI#chart4:symbol=bni;range=5y;indicator =volume;charttype=line;crosshair=on;ohlcvalues=0;l ogscale=on;source=undefined

Fra 2001 er de en skygge av gull, eller CHFUSD krysset.

Lysglimt
02-04-2009, 20:50
goldfinger - er du bullish nå?

goldfinger
02-04-2009, 21:29
goldfinger - er du bullish nå?

Jeg er en elendig trader. Men ofte er det sånn at når jeg er nervøs og tror det skal gå i dass, da går det opp, derfor har jeg lært meg til å ikke selge da. Når jeg blir litt høy på pæra, går det som regel ned.

Jeg tror det nedgangen under nov nivåene var kunstig (se divergensen her : http://finance.yahoo.com/echarts?s=STL.OL#chart2:symbol=stl.ol;range=my;com pare=cop;indicator=dividend+volume;charttype=line; crosshair=cross;ohlcvalues=0;logscale=on;source=un defined , på grunn av alt tullet med "løsningen" geithner skulle kommet med i februar som var løst snakk. Jeg tror vi er tilbake på en base på ca. 8000, som vi vil ligge rundt, inntil det starter et nytt bull-marked. Om vi er i et bull-marked, type fra oktober 74, eller 38, eller 1907, eller om dette er som 1931 som paul krugman har sagt, vet jeg ikke. Men i en likviditetsfelle der amerikanere var beskymret for å låne penger, og det er en deflasjon psykologi , burde de ikke samtidig gå for store biler, det er en motsetning der. Innerst inne tror jeg alle vet at olje og bensin skal bli dyrere og derfor vil ingen ha stor pickup. Av den grunnen tror jeg det med likviditetsfellen er mer i hodet til økonomer enn i den virkelige verden.

Om morgendagen, jeg aner ikke, nyhetene bestemmer. Jeg tror det kanskje vil åpne ned 0,5 % og så snu til pluss utover dagen, og kanskje gå litt ned igjen og ende såvidt over over 8000.

goldfinger
02-04-2009, 22:11
Det gikk visst ganske raskt ned på slutten av dagen. Ikke få som inntok short posisjoner. Jeg for satse på at de skal presses litt i morgen, selv om jeg tviler litt på det. Det var nok de smarte og kyniske som la inn short posisjoner i dag, smart å spørre meg, og så legge inn en short posisjon,hehe men vi for se hvordan det går, burde gå bra. Tallene i morgen burde være stygge. Markedet nå er litt som å bygge seg opp fysisk på steroider. 3 skritt frem og 2 tilbake. Og stopper kreditten raser det helt sammen.

Markedet om dagen gir meg akkurat den samme feelingen som et råttent tretårn som er 20 meter over bakken. Jeg var oppe i det for 2 dager siden. Følelsen i kroppen fra å sitte i markedet den dagen, og være oppe i tårnet når det vaier, og du lurer på om trinnene holder når du går opp og ned, var det samme. En nervøs ubehagelig følelse. Blir det ingen ny boble, er det langt ned, er jeg redd.

geir
03-04-2009, 12:25
Sitter fortsatt short på SPY. Var ingen god call å gå short mandag dessverre. Nyheten om at mark-to-market accounting blir suspendert, gjorde vondt verre torsdag morgen. Nå når bankene ikke trenger å ta store tap, blir antagelig kvartalsresultatene veldig sterke. Men hvem i huleste tror egentlig på disse resultatene?

Interessant utvikling i treasuries, med stigning i yielden på alt over 12 måneders løpetid, selv om Bernanke kjøper. Dersom planen om å kjøpe treasuries ikke virker, får USAs myndigheter virkelig problemer med å finansiere sin bailout til alt-og-alle politikk. Om dette skjer, får vi kollapsen som har vært uunngåelig en stund nå. Jo før, jo bedre etter min mening.

Lysglimt
03-04-2009, 13:23
Geir - jeg tror fremdeles din short call er riktig, (dog litt for tidlig viste det seg) så jeg ser frem imot dine analyser på dette fremover.
Jeg har fremdeles ikke "gått inn" i nye short possisjoner, men vurderer sterkt å gå inn før påske og ligge i short possisjoner over påsken.

goldfinger
03-04-2009, 15:48
Sitter fortsatt short på SPY. Var ingen god call å gå short mandag dessverre. Nyheten om at mark-to-market accounting blir suspendert, gjorde vondt verre torsdag morgen. Nå når bankene ikke trenger å ta store tap, blir antagelig kvartalsresultatene veldig sterke. Men hvem i huleste tror egentlig på disse resultatene?

Interessant utvikling i treasuries, med stigning i yielden på alt over 12 måneders løpetid, selv om Bernanke kjøper. Dersom planen om å kjøpe treasuries ikke virker, får USAs myndigheter virkelig problemer med å finansiere sin bailout til alt-og-alle politikk. Om dette skjer, får vi kollapsen som har vært uunngåelig en stund nå. Jo før, jo bedre etter min mening.

Du tror ikke det bare blir som etter 1971 da? Det gikk jo oppover da, men mer som en ekspansjon, og ikke kollaps som på island. Jeg ser helt klart at yield skal opp, men det burde jo være bra for noe i aksjemarkedet, få det til å løsne, bli ny ekspansjon?

http://www.bloomberg.com/apps/chart?type=c13&cfg=yldCurve.xml&x=3m|6m|1y|2y|3y|4y|5y|6y|7y|8y|9y|10y|15y|20y|30y&y1=0.20694|0.40127|0.57617|0.93874|1.32056||1.8422 6|||||2.86506|||3.68454&y2=0.20592|0.39009|0.54962|0.88292|1.2342||1.74671 |||||2.76617|||3.59676&y3=0.00101|0.01118|0.02655|0.05581|0.08636||0.0955 5|||||0.09889|||0.08777