View Full Version : Dette hadde jeg ikke trodd
Jeg hadde ingen illusjoner om at det eksisterte en eneste person igjen i dette landet som skjønte noe annet enn søppelpreiket til Keynes og sosialdemokratisk statstvang, og jammen er det ikke et helt forum med dem her!
Fordelen er jo selvfølgelig at man får litt fornuft i hverdagen.. Bakdelen er jo at jeg får trykket i ansiktet at alt går til helvete snart her også.
Jeg leser og leser om hva som skal skje og hva man skal gjøre, men hva i huleste skal vel jeg gjøre? Jeg er lærling, jeg har hverken utdanning, fast arbeid, formue, jeg har ikke engang en liten plett å kalle eiendom. Hvordan skal vel jeg kunne gjøre noe som helst av det som er foreslått her, for eksempel: http://www.farmann.no/portfolio/ ?
For den saks skyld kom jeg over denne siden i min søken etter gullmynter, og her blir det foreslått å reise verden rundt for å handle slikt. Jeg har ikke råd til mer en en eneste 1oz. mynt. Flyreisen vil jo koste mer! :rolleyes:
Jeg ble vel født for sent til å være med, jeg, er vel best å bli vant til å bo i pappeske i fremtiden. Eller?
Lysglimt
01-04-2009, 20:21
Hei Lasse,
Fortvil ikke.
Du kan gifte deg rik, lol.
Nei seriøst - du kan jobbe deg opp, mulighetene er fremdeles mange.
Takk for oppmuntrende kommentarer!
Hei Lasse,
Godt å se nye folk på forumet. Keynesianerene er i full gang med å stjele fremtiden til oss som er unge. Bailout på bailout av folk som tok altfor mye risiko finansieres uhemmet ved bruk av fremtidige skattepenger. Dette er rent tyveri av din viktigste kapital, nemlig evnen til fremtidig arbeid.
Hva kan du gjøre? Jeg ville begynt med å se på hvilke utgifter du har og prøvd å spare opp en sum penger. Til å begynne med ville jeg holdt dette i cash. Tror på fortsatt deflasjon en stund fremover, så cash is king. Forøvrig anbefaler jeg å ha kontanter til et par måneders forbruk utenfor bankkonto, hvis du kan. Du får omtrent ikke rente på sparekonto lenger, så like greit å ha pengene på en plass der:
- De ikke gjør korrupte bankmenn fetere
- Staten ikke ser dem
- Du har umiddelbar tilgang til pengene om vi får en bank-run
Hmm... kan hende det er et marked for små gullmynter i Norge etterhvert? F.eks 1/10 oz. maple leaf gullmynter. Tipper prisen på disse er rundt 750 kr, noe som burde gjøre dem mer overkommelig for folk flest.
Lysglimt
03-04-2009, 13:21
Lasse har et godt poeng i at mye av det som skrives rundt omkring forutsetter at man har store verider "to preserve capital" osv.
Situasjonen er helt annerledes dersom man må skape kapitalen.
Dette har jeg slitt med selv i mine skriverier - hvem man retter seg til.
Faktum er også som Geir sier at ting de facto har forandret seg nå på bare noen måneder. Det som gjalt for 3 år siden gjelder ikke nødvendigvis nå.
Jeg tror nå mest på å skape en running business som man eier selv som man klarer seg på og kan spare noe cash i gull gjennom livet - helst livet ut.
Om du kan starte en liten importforettning av sukkertøy fra Belgia og omsette for 5 mill per år med 10% margin har du 500 000 per år. Om du da kan klare å legge til siden 200 000 kr per år i gull (33,3 unser gull) og du gjør dette i 30 år har du klart å løse brøken. Da har du 1000 unser gull.
Om du bli pensjoner (ukapabel å jobbe) når du er 70 trenger du ca 1-2-3 unser gull per måned å leve for.
Om du blir 100 år trenger du da 360-1000 unser gull over de 30 årene.
Tidligere trodde jeg mer på å "bli rik" i ung alder, og så forvalte formuen godt. Men dette har faktisk forandret seg forde verden er annerledes nå.
goldfinger
03-04-2009, 16:01
Jeg er fortsatt permabull på jernbane. Det er som gull på den måten at staten ikke kan trykke opp, teoretisk tror jeg det står seg bedre mot peak oil enn gull, og det betaler utbytte, og prisen er latterlig lav, kansje bare 5-10 % av erstatningskostnaden. Så lenge det ikke blir kommunisme tror jeg det er bra. Markedsandelen er heller ikke noe større enn ca. 10 ganger det i 1920, og da var børsen lav. Det har ikke gått opp mer i pris , og det gjorde det ekstremt bra på 70 tallet.
Hei! Som ny på forumet her så vil jeg også legge meg selv til på listen over de som virkelig ble glad da vi oppdaget Farmann!
Selv har jeg en mastergrad i samfunnsøkonomi og også en bachelor innen ingeniørfag, og holder nå på med ettårig utdanning til lærer (lektor med fagretning samfunnsøkonomi&bedriftsøkonomi og informatikk for de spesielt interesserte), men dette økte lysten på å lese mer økonomi igjen betraktelig! Fortsett den gode jobben, jeg likte især godt innslaget på youtube om "redningspakken" til bankene. Endelig har noen satt gode ord på min frustrasjon rundt både denne og finansnæringen generelt.
webmoney
03-09-2009, 20:42
Lysglimt anbefaler å spare i gull til alderdommen. Det er jo selvfølgelig det eneste fornuftige, men jeg har aldri tenkt på det før nå.
Takk for tipset!
vBulletin® v3.8.1, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.