PDA

View Full Version : NRKs engelske mordere!

kil
22-10-2005, 11:10
Rapporten fra den tredje undersøkelseskommisjonen etter Mehamn ulykken hvor 15 mennesker mistet livet, ble lagt frem for litt siden. Konklusjonen om årsaken til at flyet styrtet er den samme som de andre kommisjonene: Vanskelige flyforhold og dårlig Widerø vedlikehold.
NRK i spissen for et stort mediakorps fremsatte rykter om at årsaken til ulykken var engelske mordere som brukte sine Harrier jetfly til å slå i filler Widerøflyet. De framsatte også ideer om at det var en stor konspirasjon i Norge, spesielt innen militæret for å beskytte disse engelske morderne. Tiltroen til disse framsatte morderpåstander ble så sterk at vårt Storting nedsatte denne til nå siste undersøkelseskommisjon.
Pressen selv var også stolte av NRKs morder påstander at de gav SKUP og Svarte Natta prisen til NRK journalistene for ”..gode forkunnskaper, grundig journalistikk og kildekritisk kartlegging..” i sin fremlegging av moderer påstandene.
Vel nå viser undersøkelseskommisjonen at et ikke var noen engelske mordere, de sier til og med at NRK har vært ensidig, tendensiøse og VILLEDENDE.

Det er forbløffende at NRK nesten ikke dekket fremleggelsen av den tredje undersøkelseskommisjon sin rapport; ingen dekning fra pressekonferansen ei heller lagring på World Wide Web slik at interesserte kan høre undersøkelseskommisjonen sine konklusjoner.

Denne mangelen på dekning av den tredje undersøkelseskommisjonen henger ikke på greip i forhold til den store aktiviteten før kommisjonen ble oppnevnt.

ER NRK SLIK AT NÅR KOMMISJONEN KOM FREM TIL EN KONKLUSJON SOM IKKE PASSET NRK SÅ SKAL DENNE I STØRST MULIG GRAD DYSSES NED?

Lysglimt
22-10-2005, 11:46
Den siste Mehavn kommisjonen fremstår som ytterst kredibel, at sannheten endelig er kommet frem. Denne kommisjonen har gitt ny respekt for undersøkningskommisjonsinstituttet.

For å komme under huden på NRKs håndtering av dette må man nesten finne en person som har vært med på dekkningen av saken og som dermed kan si noe om besluttningsprosessen forut for dekkning eller ikke dekning.
NRK har som alle redaksjoner en redaksjonell prosess der saker tas opp og utvikles. Jeg tror NRK har redaksjonell integritet og at dersom noe skulle bli "tysset" ned ville det vært en konspirasjon med veldig mange involverte noe jeg sterkt betviler.

NRK har helt klart en bias, som systematisk slår i visse rettninger. Men rene nedtyssinger som konspirasjoner er mindre sansynlige.

Så det kan være interessant å analyse NRKs dekkning mer fra et "bias" perspektiv snarere en et "konspirasjons" perspektiv.

kil
22-10-2005, 13:17
For å komme under huden på NRKs håndtering av dette må man nesten finne en person som har vært med på dekkningen av saken og som dermed kan si noe om besluttningsprosessen forut for dekkning eller ikke dekning.
NRK har som alle redaksjoner en redaksjonell prosess der saker tas opp og utvikles. Jeg tror NRK har redaksjonell integritet og at dersom noe skulle bli "tysset" ned ville det vært en konspirasjon med veldig mange involverte noe jeg sterkt betviler.

Jeg har innklaget dette til kringkastingsrådet. Sakspapirene har vært fremlagt på siste møtet. I denne saken var møtet lukket har jeg blitt fortalt. I seg selv bør man kanskje stille spørsmål ved at de lukker møtet, dog har jeg ikke gjort dette ovenfor NRK.
Jeg har blitt fortalt at saken skal opp til behandling enten på neste eller etterfølgende møte nå i November eller Desember.
Hvis man vil at vi skal ha en kringkastning som forteller sannheten og legger frem objektiv informasjon også fra undersøkelseskommisjoner som går i mot ønskene til NRK; oppfordrer jeg alle til å påvirke kringkastingsrådet til å ”pålegge” NRK å endre praksis. Det vil si ikke være ensidig, tendensiøse og VILLEDENDE i sin nyhetsformidling og å legge ut opptak fra pressekonferansen til den tredje undersøkelseskommisjonen på World Wide Web.

Lysglimt
22-10-2005, 13:54
Meget interessant, har NRK's mulige "neddyssing" og lukkede møte vært dekket i media?

kil
22-10-2005, 14:13
Meget interessant, har NRK's mulige "neddyssing" og lukkede møte vært dekket i media?
Hei,
Nei dessverre, jeg har kun mulighet til å skrive inn til media og prøve å påvirke den veien. Jeg håper for vårt folk sin skyld at noen tar opp saken og bringer lys til den og ikke at den dysses ned i mørkes glemsel.
Kan jeg hjelpe media med informasjon gjør jeg gjerne det.

PAR
22-10-2005, 15:04
Hei,
Nei dessverre, jeg har kun mulighet til å skrive inn til media og prøve å påvirke den veien. Jeg håper for vårt folk sin skyld at noen tar opp saken og bringer lys til den og ikke at den dysses ned i mørkes glemsel.
Kan jeg hjelpe media med informasjon gjør jeg gjerne det.

Jeg fikk med meg den nye granskningskommisjonens konklusjoner, som ble dekket i NRK Alltid Nyheter. Tror også Dagsavisen dekket saken.

Men jeg har ikke hørt et kvidder om noen behandling i Kringkastingsrådet, ei heller noe om noe lukket møte der. Det kan være at NRK finner saken pinlig?
Opp som en løve - ned som en skinnfell?

MVH
PAR

kil
22-10-2005, 18:05
Jeg fikk med meg den nye granskningskommisjonens konklusjoner, som ble dekket i NRK Alltid Nyheter. Tror også Dagsavisen dekket saken.

MVH
PAR
Konklusjonene ble dekket, men ikke Ola Steinholts svar på de mange spørsmål som ble reist. Disse var meget informative. Ei heller underbygging av konklusjonene ble dekket, det var jo nettopp disse underbygginger det har blitt reist spørsmål om så mange mange ganger.